بلاگ

مقالات آموزشی، اخبار و اطلاعیه ها

پنجشنبه, آذر 18, 1400

نگرش اشتباه در خصوص سرمایه گذاران نیک اندیش
سرمایه گذاران نیک اندیش برای سرمایه گذاری به چه نکاتی دقت خواهند کرد؟

 

یکی از اشتباهات رایج در خصوص نیک اندیشان ایجاد شباهت آنها با صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر می باشد در صورتی که این دو با یکدیگر تفاوت های فراوانی را دارند. نکته دیگر در خصوص صندوق ها و تفاوت آنها با سرمایه گذاران نیک اندیش در نحوه تامین سرمایه است، تامین سرمایه برای نیک اندیشان از منابع مالی خود سرمایه گذار بوده اما در صندوق ها منابع مالی از سوی اشخاص متعدد و شاید از خورده سرمایه ها تامین می شود.

نکته دیگر در خصوص نیک اندیشان اینکه آن ها هیچگاه به هدف چند برابر کردن سرمایه خود وارد بازار سرمایه گذاری نمی شوند و هدف فراتر از این در ذهن دارند، حال آنکه هدف صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر چیزی غیر از این نیست.

اشتباهات رایج تر در این نکته این است که نیک اندیشان سرمایه گذار به دنبال مدیریت ایده و محصول خلاقانه نیستند و در زمان سرمایه گذاری برای مدیریت جلوگیری از هدر رفتن سرمایه تنها یک کرسی از هیئت مدیره شرکت برایشان کافی است. اما این نکته در مورد صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر متفاوت است.

نیک اندیشان تمایل بیشتری دارند تا در شرکت های جوان سرمایه گذاری کنند و همچنین تعداد سرمایه گذاری های کوچک آنها بسیار بیشتر از تعداد آن در VC ها است.

سرمایه گذاران نیک اندیش برای سرمایه گذاری به چه نکاتی دقت خواهند کرد؟

اول: قابلیت حل مشکل
یکی از مواردی که بسیاری از سرمایه گذاران بر آن اشتراک و تاکید دارند،قابلیت حل مشکل و رفع نیاز های جامعه است، پروژه هایی که بتوانند به صورتی روآمد مشکلی را حل کنند جز الویت های اصلی و اساسی برای سرمایه گذاری است که نیک اندیشان به آن نگاه ویژه ای دارند.

دوم: خلق ارزش یا ارزش پیشنهادی
آنچه که یک کسب و کار اقتصادی را سود ده و حتی یک کسب و کار را ماندگار می کند، ارزش آفرینی است. ارزش آفرینی به معنای افزودن چیزی به جهان که قبل از ما وجود نداشته  و موجب تسهیل زندگی و کسب و کار برای دیگران می شود. مسئله اصلی در رد بسیاری از طرح ها و یا شکست استارتاپ ها، عدم توجه به ایجاد ارزش برای مشتری است در بین طرح های مطرح شده مشابه در بین بسیاری  از استارتاپ ها ، طرحی در کار  موفقیت بیشتری به دست خواهد آورد که نیاز مشتری را درست درک و برای آن یک راه حل ویژه و خلاقانه ارائه دهد. لازم به ذکر است که معنی خلاقانه راه حل عجیب و غریب نیست. اگر این فرض متمم  را بپذیریم، سرمایه گذاران به این نکته تاکید دارند که طرح در خلق ارزش، مفید، اثربخش، ماندگار ، اقتصادی و سودده باشند.

سوم: تیم اجرایی منسجم، مکفی و کارآمد
یک تیم خوب برای موفقیت در کسب و کار بسیار موثر است. بنابراین سرمایه گذاران در انتخاب طرح ها سعی در انتخاب مناسب ترین تیم ها دارند، چون ممکن است یک انتخاب اشتباه در کسب و کار آسیب جدی به سرمایه وارد کند و افراد حاضر در استارتاپ نیز دچار افت و سقوط بشوند. سرمایه گذار برای جلوگیری از سقوط و افت مشخصه هایی برای تیم اجرایی بررسی خواهد کرد، که مهم ترین مشخصه برای هر نیک اندیش، وجود روحیه ی کارآفرینی در تیم اجرایی است.

چهارم: قابلیت گسترش و مقیاس پذیری
سرمایه گذاران نیک اندیش اکثرا به دنبال ایده های نو آورانه ای هستند که مدل کسب و کاری گسترش پذیر و قابل تکرار و توسعه داشته باشد، طرحی که تبدیل به شرکتی با رشد بالا و سودده شود. نه تنها بزرگ بلکه خیلی بزرگ.

پنجم: تخمین حجم بازار واقعی باشد
همیشه در زمان راه اندازی یک کسب و کار علاوه بر ساختن یک محصول یا خدمت ارزشمند و یا شکل دادن به یک تیم کاری هم نوا و استثنایی انجام  فعالیتی که از آن به عنوان تحقیق بازار یاد می شود، بسیار کلیدی و پر اهمیت است. از سوی دیگر یکی از اجزای مهم از همین فعالیت تعیین اندازه یا حجم بازار است.

ششم: دارا بودن مزیت رقابتی نسبت به رقبا
مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل یا توانمند هایی است که همواره شرکت را به نشان دادن عملکردی بهتر از رقبا قادر می سازد. به عبارتی مزیت رقابتی عامل و یا ترکیبی از عواملی است که در یک محیط رقابتی سازمان  را بسیار موفق تر از سایر سازمان ها می نماید و رقبا نمی توانند به راحتی از آن تقلید کنند. به همراه داشتن مزیت رقابتی، عاملی که یک ایده را نسبت به دیگران متمایز خواهد کرد مثلما  یک عامل کلیدی  برای انتخاب استارتاپ توسط سرمایه گذار محسوب می شود و یا در پایه ریزی یک ایده به آن توجه خاص داشت.

هفتم: به کار گیری تجارب دیگران در پیاده سازی طرح
بررسی طرح های مشابه، نشان دادن معایب آنها و برطرف کردن ایراد حاکم بر سیستم  پیاده شده توسط رقیب یا به کارگیری موفقیت های حاصل شده توط رقیب خارجی اینها خود نشانه های دقت نظر تیم پیاده سازی  استارتاپ می باشند که خود در بررسی طرح می تواند عامل مهمی در انتخاب برای سرمایه گذاران باشد.



 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟