بلاگ

مقالات آموزشی، اخبار و اطلاعیه ها

شنبه, آذر 20, 1400

یک کسب و کار باید در چه شرایطی باشد تا بتواند امنیت سرمایه گذاری را تضمین کند؟
مراحل انجام سرمایه گذاری؟
چه میزان سهم باید در ازای سرمایه گذاری پیشنهاد شود؟

یک کسب و کار باید در چه شرایطی باشد تا بتواند امنیت سرمایه گذاری را تضمین کند؟

کسب و کارهایی که هنوز به مرحله ی فروش محصول یا خدماتشان  نرسیده اند، آنهایی که هنوز به سود دهی نرسیده اند و حتی آنهایی که به سود دهی رسیده اند، همگی می توانند پذیرای سرمایه گذاری نیک اندیش باشند اما به شرط اینکه نمونه ی اولیه از محصول جهت ارائه و توجیه طرح مورد نظر در فکرتان برای سرمایه گذار نیک اندیش در اختیار باشد. 
برای کسب و کار هایی که هنوز به در آمدزایی نرسیده اند، برداشتن گام هایی در راستای دفاع از دستاورد های شرکت ضروری است مثلا با استفاده از قوانین کپی رایت و محافظت از اعتبار برند. اگر ایده های به ذهن صاحب کسب و کار رسیده که قابلیت پتنت شدن و گرفتن حق اختراع دارد، وی برای جلب اعتماد سرمایه گذار نیک اندیش باید به طی کردن مراحل قانونی ثبت اختراع پایبند باشد.
بدیهی است شرکت هایی که در آمد زایی دارند یا از آن بالاتر به سود دهی رسیده اند، بخت بیشتری برای تامین امنیت سرمایه گذاری نیک اندیش و ترسیم تصویری از بازدهی سود شرکت برای سرمایه گذاران دارند.
کسب و کارهایی که هنوز به در آمدزایی نرسیده اند معمولا ریسک بسیار زیادی برای سرمایه گذاری دارند. صاحبان این شرکت ها مجبورند عملی بودن چشم اندازشان را ثابت کنند. راه دیگر جذب سرمایه گذاری برای چنین شرکت هایی این است که ایده هایی محافظت شده داشته باشند، مانند خصوصیتی مرتبط و در عین حال ناب و بدیع.
کسب و کار هایی که در فاز اول یعنی در مرحله ایده پردازی هستند معمولا با سرمایه گذاران نیک اندیش سرو کار ندارند. سرمایه گذاران این کسب وکار ها اغلب از اعضای خانواده و دوستان هستند.
اگر شما در مرحله ایده پردازی قرار دارید، نیازمند سکوی پرتابید. بهتر است ابتدا به دوستان و آشنایان خود رجوع کنید یا در پی کسب کمک هزینه باشید  و پس از خلق محصول و در مرحله ی نیاز جهت توسعه ی محصول به سرمایه گذاران نیک اندیش رجوع کنید.

مراحل انجام سرمایه گذاری:

درخوست کار آفرین: این مرحله تکمیل فرم ازریابی کارآفرین است که شامل سوالاتی از قبیل اطلاعات شرکت ، ساختار شرکت، اعضای تیم مدیریتی، اطلاعاتی در خصوص فرصت بازار، اطلاعات مالی و پیش بینی مالی از آینده می باشد. تکمیل تمام فیلد ها ضروری است و باید به تمام موارد پاسخ دقیق و شفاف داده شود.
پیش غربالگری: در این مرحله تیم اجرایی به بررسی طرح و راستی آزمایی اولیه طرح پرداخته  و جزئیات طرح را با دقت تمام بررسی می کنند. در صورت مورد تایید قرار گرفتن فرم ارزیابی از جانب تیم پیش غربالگر، راه برای ورود به مرحله ی غربالگری فراهم می شود.
غربالگری: کارآفرین یا کارآفرینان بعد از تکمیل فرم ارزیابی اولیه، ایمیلی مبتنی بر دریافت فرم از طرف کارایا دریافت می کنند و در آن ایمیل صفحه ای از سایت که در آن قالب وجود دارد نیز برای تیم ارسال می شود که با استفاده از این قالب فایل ارائه ای برای جلسه ی غربالگری تهیه می کنند. این فایل در مرحله ی غربالگری پس از تایید توسط تیم اجرایی برای ارائه ی طرح مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که گذر از این مرحله یعنی پیشرفت 50 درصد مسیر و ورود به مرحله ی سرمایه گذاری است و کارآفرین می بایست در این مرحله به ارائه ی 30 دقیقه ای به همراه پرسش و پاسخ بپردازد.
ارائه استارتاپ در حضور کلیه سرمایه گذاران: استارتاپ های برگزیده شده از مرحله غربالگری به جلسه سرمایه گذاری که به صورت ماهانه برگزار میشود، دعوت می شوند. معمولا هر ماه 2 استارتاپ در این جلسات به ارائه محصول خود می پردازند. پس از خاتمه ارائه، سرمایه گذاران در جلسه ای خصوصی در مورد جنبه های مختلف استارتاپ ها گفتگو می نمایند و در مورد سرمایه گذاری در این خصوص بحث و بررسی می نمایند. در این جلسه یا همه یا تعدادی و یا هیچ یک از افراد آمادگی و یا عدم آمادگی خود برای سرمایه گذاری روی طرح مذکور را اعلام نمایند و در صورت موافقت یک یا چند نفر از سرمایه گذاران وارد مرحله بعدی برای سرمایه گذاری خواهیم شد.

برگزاری جلسات راستی آزمایی: در طول فرآیند راستی آزمایی، کارایا اقدام به ارزیابی موشکافانه موارد بیان شده در : طرح کسب و کار، ارائه ها و پیش بینی های مالی، پیشینه و سوابق تیم بنیان گذاران می نماید. در این مرحله معمولا تیم ارزیابی به محل فعالیت استارتاپ مراجعه نموده و با کلیه اعضای استارتاپ شما ملاقات می نمایند. در مراحل اولیه راستی آزمایی، مذاکرات مقدماتی در خصوص چارچوب مبنایی  و ارزش گذاری انجام می شود تا طرفین مذاکره اطمینان حاصل کنند از نظر ارزش گذاری و موارد مرتبط در فاصله قابل قبول قرار دارند و امکان پیشبرد مذاکرات وجود دارد.
مذاکرات و عقد قرارداد: در همین راستا رزش گذاری های متفاوت بررسی شده و چانه زنی هایی روی استارتاپ مورد نظر صورت می گیرد. در این مرحله کلیه مستندات حقوقی مورد نیاز نظیر اساس نامه ، توافقنامه شرکا، توافقنامهد خرید سهام و سایر مستندات مورد نیاز حقوقی پس از به توافق رسیدن ، تنظیم شده و به امضای طرفین میرسد.
سرمایه گذاری و مراحل پس از آن: بعد از تزریق سرمایه بر مبنای توافقات صورت گرفته استارتاپ های تحت پوشش کارایا، می توانند به منظور پیشبرد اهداف استارتاپ خود از مشاوره و ارتباطات اعضای گروه کارایا بهره مند شده و رشد و توسعه کسب و کار خود را دنبال نمایند.لازم به ذکر است مرحله ی سرمایه گذاری به صلاح دید نیک اندیشان به صورت هدفمند و مرحله بندی شده بر اساس پیشرفت پروژه و رسیدن به اهداف صورت پذیرد.

چه میزان سهم باید در ازای سرمایه گذاری پیشنهاد شود؟

بر اساس ضوابط و مقررات نیک اندیشان نمی توانند بیش از 30 درصد سهام کسب و کار را به خودشان اختصاص دهند. البته اکثر نیک اندیشان می دانند که باید درصد زیادی از سهام را برای موسسان  باقی بگذارند تا برای رشد کسب و کارشان  انگیزه کافی داشته باشند.



 
 
 
ثبت نام فراموشی کلمه عبور؟